نيويورك تايمز: آلمان خواستار انجام آزمايشات بر روي راكتورهاي هسته‌يي اروپا است
(Iranian Forum) تالار ایرانی
تاریخ و فرهنگ و هرچیزی که شما دوستش دارید ------- History and culture, and whatever you love you
... . ...

صدر اعظم آلمان در تلاش است كشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا را متقاعد كند كه روي همه‌ي راكتورهاي هسته‌يي‌شان "آزمايش فشاري" انجام دهند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آنگلا مركل صدراعظم آلمان قصد دارد روز پنجشنبه با ساير روساي كشورها و دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپا ديدار كند تا درباره‌ي اين‌كه براي اطمينان از ايمني راكتورهايشان به چه اقداماتي بايد دست بزنند، با آن‌ها گفت‌وگو كند.

لوييس اكاواري مديركل آژانس انرژي اتمي سازمان همكاري و توسعه اقتصادي روز چهارشنبه در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك تايمز گفت، در صورتي كه سران كشورهاي اروپايي با اين آزمايش‌ها موافقت كنند گامي اساسي را براي اطمينان از آينده‌ي انرژي هسته‌يي در اروپا برخواهند داشت.

اكاواري گفت:‌ ما نمي‌توانيم هيچ نيروگاهي را در اروپا كه تحت اين ارزيابي‌ها قرار نگرفته است بپذيريم.

اتحاديه اروپا به طور كلي 30 درصد از برقش را از طريق انرژي هسته‌يي تامين مي‌كند، اما اختلاف نظرهاي عميق درباره‌ي ايمني و نيز زباله‌هاي راديواكتيو همچنان در اروپا وجود دارد.

دولت‌هاي اتحاديه اروپا پيش از اين گفته بودند كه اين آزمايشات بايد داوطلبانه باشد. اما برخي تحليل‌گران بر اين عقيده‌اند كه آزمايشات فشار هسته‌يي شعاري تو خالي است كه مي‌تواند به ترس و وحشت‌ها درباره‌ي كافي بودن رژيم فعلي ايمني در اروپا دامن بزند.

ميكل اشنايدر – يك تحليل‌گر مستقل انرژي در پاريس و يكي از منتقدان صنعت هسته‌يي – در اين باره گفت: با تاكيد بر اين آزمايشات آيا سران كشورهاي اروپايي مي‌گويند كه بازرسي‌هاي معمولي ايمني نيروگاه‌ها درست انجام نمي‌شود؟ ‌اين اظهار نظر وحشت‌انگيزي است.

دولت‌ها هنوز درباره جزييات ساختار آزمايشات براي راكتورهايي كه طرح‌ها و سايت‌هاي مختلفي در سرتاسر اروپا دارند به توافق نرسيدند، اما اكاواري بر اين عقيده است كه اين اقدام ارزشمند خواهد بود، زيرا وزراي انرژي اتحاديه اروپا اخيرا به انجام يك "ارزيابي جامع ريسك و ايمني" با توجه به اتفاقاتي كه در نيروگاه هسته‌يي ژاپن افتاد، پايبند شدند.

گانتر اوتينگر كميسيونر انرژي اتحاديه اروپا گفته است كه اين آزمايشات احتمالا تا حدودي بر روي اطمينان از تمهيداتي كه در مواقع اضطراري راكتورها را خنك نگه مي‌دارد متمركز خواهد بود.

قطعي برق در ژاپن كه به دنبال وقوع زلزله و سونامي رخ داد موجب افزايش حرارت راكتورهاي نيروگاه فوكوشيما داييچي شد، مشكلي كه مهندسان ژاپني هنوز در تلاش براي كنترل آن هستند.

در حالي كه تنها 14 كشور عضو اتحاديه اروپا از راكتورهاي هسته‌يي براي توليد برق استفاده مي‌كنند در صورتي كه حادثه‌يي جدي رخ دهد هر 27 عضو اين اتحاديه و همسايگان آن‌ها تحت تاثير قرار خواهند گرفت.

فرانسه كه 58 راكتور دارد تقريبا به طور كامل به انرژي هسته‌يي براي توليد برق وابسته است و از حاميان اصلي آن‌ مي‌باشد. انگليس كه يكي ديگر از حاميان انرژي هسته‌يي است كمتر از يك پنجم برق خود را از انرژي هسته‌يي توليد مي‌كند، اما قصد تقويت آن را دارد.

از طرف ديگر اتريش فن‌آوري هسته‌يي را در سال 1970 ممنوع اعلام كرد و نگراني‌هاي عميقي در اروپا در زمينه انرژي هسته‌يي وجود دارد كه به دنبال فاجعه هسته‌يي چرنوبيل در اوكراين شدت گرفت.

يونان و ايرلند نيز از كشورهاي مخالف با انرژي هسته‌يي هستند. حتي بسياري از دولت‌هاي طرفدار انرژي هسته‌يي به دنبال اتفاقاتي كه در ژاپن افتاد كمي از موضع خود عقب‌نشيني كنند.

ايتاليا روز چهارشنبه هرگونه تصميم‌گيري و تحقيقات درباره‌ي مكان‌هاي مناسب براي ساخت نيروگاه هسته‌يي را متوقف كرد. دولت سيلويو برلوسكني اخيرا تصميم گرفته بود انرژي هسته‌يي را به ايتاليا برگرداند.

كريستين اگنهافر رييس برنامه‌ي انرژي و آب‌ و هوا در مركز مطالعات سياست هسته‌يي در بروكسل گفت كه آزمايشات فشار هسته‌يي حتي در صورتي كه تا حدودي تحت نظارت كميسيون اروپايي كه نهاد اجرايي اتحاديه اروپا است قرار گيرد به نهادينه شدن رژيم ايمني هسته‌يي در اروپا نمي‌انجامد.

وي تاكيد كرد كه اتحاديه اروپا حداقل قوانين را تعيين خواهد كرد، اما كشورهاي عضو با جديت از حقوق خود براي انجام بازرسي‌هاي خاص خود دفاع خواهند كرد.

اشنايدر بر اين عقيده است كه به جاي انجام آزمايشات فشاري هرگونه بازنگري بايد شامل بررسي كلي رژيم ايمني باشد تا اطمينان حاصل شود كه بازرسي‌هاي پيشرفته بيشتر انجام مي‌گيرند.

دولت آلمان تصميم‌گيري درباره سياست هسته‌يي‌اش را به آينده موكول كرده و تصميم خود جهت افزايش طول عمر نيروگاه‌هاي هسته‌يي قديمي‌اش را تا سه ماه به تعويق انداخته است.

انرژي هسته‌يي در اين كشور كه در حال حاضر 23 درصد برق خود را از انرژي هسته‌يي توليد مي‌كند از زماني كه مواد راديو اكتيو حاصل از فاجعه چرنوبيل در سال 1986 به اين كشور راه يافت با مخالفت‌هاي جدي روبرو بوده است.

اين كشور اخيرا تصميم گرفت هفت راكتور از 17 راكتور خود را به مدت سه ماه از شبكه خارج كند تا ايمني آن‌ها را مجددا بررسي كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 14 فروردين 1390برچسب:,
ارسال توسط یک ایرانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
................... <

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جست و جوی گوگل PageRank ..................
امکانات جانبی
...................................................... .........................................................
پرديس باكس