نخست وزیر ترکیه:‌ اسرائیل نمی‌تواند هر کاری باب میلش بود بکند
(Iranian Forum) تالار ایرانی
تاریخ و فرهنگ و هرچیزی که شما دوستش دارید ------- History and culture, and whatever you love you
... . ...

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز پنج‌شنبه در جریان دیدار از تونس به دولت اسرائیل هشدار داد که کشورش اجازه نخواهد داد اسرائیل «هر کاری که باب میلش بود» در منطقه مدیترانه بکند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سخنان نخست وزیر ترکیه را باید تازه‌ترین بخش از جنگ لفظی ترکیه و اسرائیل و بحران دیپلماتیک در روابط دو کشور تلقی کرد.

نخست وزیر ترکیه در سفر دو روزه خود به تونس که به دیدار با نخست وزیر این کشور گذشت همچنین در سخنان خود از تلاش فلسطینیان برای تاسیس کشوری مستقل دفاع کرد.

آقای اردوغان قبل از سفر به تونس از قاهره دیدار کرده و در آنجا از سوی اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب به گرمی مورد استقبال قرار گرفته بود.

مناسبات دولت‌های اسرائیل و ترکیه که سابقا بسیار گرم و دوستانه بود از زمان حمله کماندوهای اسرائیلی به یک کشتی ترکیه در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ که حامل کمک و فعالان طرفدار فلسطینیان به سوی نوار غزه بود به شدت تیره شد.

در این حمله ۹ شهروند ترکیه و یک آمریکایی ترک‌تبار کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

پس از این حادثه و به دنبال سر باز زدن اسرائیل از عذرخواهی رسمی، دولت ترکیه دو هفته پیش تمام همکاری‌های نظامی خود با اسرائیل را قطع کرده و تعدادی از دیپلمات‌های ارشد اسرائیل را از آنکارا اخراج کرد.

رجب طیب اردوغان در سخنرانی هفته پیش خود اعلام کرده بود که از این پس کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به سوی غزه توسط کشتی‌های جنگی ترکیه اسکورت خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان در بخشی از سخنرانی خود در تونس در این باره گفت: «اسرائیل نمی‌تواند در حوزه مدیترانه هر کاری که باب میلش بود بکند. ترکیه مصمم است که از آزادی تردد کشتی‌ها در این منطقه دفاع کند، چون همه ما در حوزه دریای مدیترانه زندگی می‌کنیم.»

دولت ترکیه همزمان با بحران سیاسی که کشورهای منطقه خاورمیانه را دربرگرفته است به شدت بر نفوذ خود در این منطقه افزوده است. همزمان بسیاری از اعراب از موضع‌گیری‌های تند و سرسختانه رئیس دولت این کشور در برابر اسرائیل حمایت می‌کنند.

آقای اردوغان در تونس گفت تا زمانی که دولت اسرائیل بابت حمله به کشتی ماوی مرمره که عازم نوار غزه بود عذرخواهی نکرده و به خانواده قربانیان این حمله غرامت پرداخت نکند مناسبات ترکیه با این کشور عادی نخواهد شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود یادآوری می‌کند که دولت اسرائیل ضمن دفاع از این عملیات می‌گوید که کماندوهایش هنگام فرود روی عرشه این کشتی از سوی سرنشینان آن مورد حمله قرار گرفته و ناگزیر شده‌اند از خود دفاع کنند.

هفته گذشته دولت اسرائیل از مرگ تعدادی از سرنشینان این کشتی اظهار تاسف کرده و اعلام کرد زمان آن فرا رسیده است تا دو کشور مناسبات دوستانه خود را احیا کنند.

بنا بر گزارش هیئت تحقیق سازمان ملل متحد در مورد این حادثه که نتایج آن اوایل ماه سپتامبر منتشر شد، محاصره نوار غزه از سوی اسرائیل حق مشروع این کشور است.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که دیدار آقای اردوغان از تونس به خاطر تجربه ویژه ترکیه در استقرار نظامی دموکراتیک در جامعه‌ای مسلمان مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

در حالی که گروه‌های دارای گرایش سکولار در عرصه سیاست تونس نگران احتمال به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان و پیروزی آن‌ها در انتخابات هستند، آقای اردوغان در تونس همچنین تاکید کرد که هیچ تضادی بین اسلام و دموکراسی وجود ندارد.

او گفت: «۹۹ درصد از مردم ترکیه مسلمان هستند و این هیچ مشکلی ایجاد نکرد. ترکیه کشوری دموکراتیک و سکولار است و شما هم می‌توانید اینجا در تونس همین کار را بکنید.»

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : جمعه 25 شهريور 1390برچسب:,
ارسال توسط یک ایرانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
................... <

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جست و جوی گوگل PageRank ..................
امکانات جانبی
...................................................... .........................................................
پرديس باكس